Početna stranica » Svetost obitelji u filmu „Divan život” 

Svetost obitelji u filmu „Divan život” 

498 pregleda

Kraj jedne godine i početak nove je razdoblje u kojem više vremena provodimo kući što ga čini i sjajnom prilikom za gledanje božićnih klasika, među njima možda upravo onoga kojeg je Američki filmski institut uvrstio među 100 najboljih filmova ikada snimljenih i kojeg hvale kao najbolji božićni film svih vremena: Divan život (It's a Wonderful Life)

Divan život je američki film redatelja Franka Capre iz 1946. godine, s Jamesom Stewartom u glavnoj ulozi. Radnja filma je zasnovana na pripovijetki Najveći dar (The Greatest Gift) američkog književnika Philipa Van Doren Sterna.

Glavni junak filma, George Bailey, poslovni je čovjek koji na sam Badnjak razmišlja o samoubojstvu samoubojstvu i želi da se uopće nije rodio jer su ga pritisli brojni problemi. Međutim, pojavljuje se njegov anđeo čuvar koji ga želi odgovoriti od čina, pokazujući mu kako bi njegov grad, obitelj i životi njegovih poznanika izgledali da žive u svijetu u kojem se on nikada nije rodio.

Film nas detaljno uvodi u život lika Georgea Baileya i tek nakon više od polovice trajanja filma dolazimo do Badnje večeri u kojoj se Georgeov život raspada, a anđeo ga vodi kroz alternativni svemir u kojem se nikada nije rodio.

U čemu je velika ljepota ove priče? Dio je, svakako, to što je u fokusu filmske priče dostojanstvo i vrijednost pojedinca. George, uz pomoć anđela, promotri svijet iz drugačije perspektive i osvijesti  veliku prazninu koja bi ostala da on nestane. Svaki pojedinac je vrijedan i važan! – podsjeća nas film. 

Dio ljepote ove priče također je filmska proslava solidarnosti — društvenog milosrđa koje širi svjetovna i duhovna dobra za opće dobro te time važnost pridaje čestitoj izgradnji prijateljstva i zajednice. 

Ali između ove dvije velike teme – pojedinca i društva – nalazi se središnja tema filma: obitelj, koju katolički društveni nauk naziva „prvim prirodnim društvom”. Na kraju krajeva, fokus cijelog prvog sata filma je Georgeova velika želja da bude usamljeni istraživač koji putuje svijetom iako stalno nailazi na nešto što ga vuče ka obitelji: prema ocu i poslu, prema bratu, a ponajviše, prema Mary Hatch i njezinoj ljubavi prema njemu. Svi znakovi ga upućuju na to da se zauvijek skrasi u Bedford Fallsu čemu se on čvrsto protivi govoreći „Ne želim se vjenčati ni za koga. Želim raditi ono što mi se prohtje.” Ipak, George se odriče svih izazova zbog Mary, braka i djece, i to promijeni i njega i njegov život. 

Nije dovoljno reći da Divan život slavi ljepotu i dobrotu prirodne obitelji; slavi svoju svetost. Religiozne slike, simboli i teme prožimaju se kroz cijeli film: Georgeova molitva Bogu, prisutnost anđela i stalna prisutnost same Svete obitelji: Isusa, Marije i Josipa. Tri su imena zazvana u uvodnim molitvama filma; Georgeova žena se zove Mary, anđeo koji se pojavljuje zove se Joseph, a Georgova kćerka zove se Zuzu  što je češka riječ za „ljiljan”, cvijet povezan sa svetim Josipom. 

Nije tajna da su i stope brakova i nataliteta u strmoglavom padu od davnog razdoblja u kojem je nastao ovaj film. Danas se gotovo polovica milenijalaca nije skrasila, a parovi sve češće rađaju djecu u manjem broju, kasnije u životu ili ih uopće nemaju. Nasuprot ovim trendovima, film Divan život predstavlja prekrasan izvor ohrabrenja: kada je riječ o stvaranju i podizanju obitelji, nemojte se bojati i nemojte predugo čekati da započnete. To je divan život.

(Matthew Becklo, Aleteia)