Početna stranica » Društvene mreže: Koliko znamo o njima?

Društvene mreže: Koliko znamo o njima?

225 pregleda

U vrlom novom digitalnom svijetu najvišu vrijednost ima informacija: osobni podaci

Živimo u jednom umreženom svijetu: svojim sadržajima i mogućnostima internet je na različite načine oblikovao suvremeni život – možda i nepovratno promijenio. Jedan od sveprisutnih elemenata toga umreženog svijeta svakako su i društvene mreže. Riječ je o fenomenu koji proizlazi iz činjenice da se čovjek, koji je po naravi društveno biće, služi svim raspoloživim sredstvima u svrhu poboljšanja međusobne komunikacije i ostvarivanja zajedničkih ciljeva. Suvremeno tehničko doba svakako bitno poboljšava te mogućnosti, ali i čini tu komunikaciju jednim vrlo složenim fenomenom koji se može promatrati iz različitih perspektiva.

U ovom vrlom novom digitalnom svijetu najvišu vrijednost ima informacija: osobni podaci. Društvene su mreže postale novi javni dosjei: sve što podijelimo, svjesno ili ne, sortira se (ili NETKO sortira?) i skladišti u svijetu globalnih podataka da bi se onda prodalo oglašivačima, vladama i trećim licima, trgovcima informacijama koji o nama žele saznati sve što se saznati može. Internet je postao ogromna i besplatna pećina s blagom informacija, a svako naše sudjelovanje ostavlja iza sebe digitalni trag koji je sada već toliki da se može popuniti Kongresnu knjižnicu u Washingtonu – najveću knjižnicu na svijetu.

Ti se podaci naravno mogu koristiti u različite svrhe: dobre i loše. Međutim, poneseni varljivom idejom da smo korisnici, a ne proizvod, uglavnom preskačemo pitanja kako se svi ti podaci stvaraju, skladište, analiziraju i prodaju – na svoju vlastitu odgovornost. Upravo zbog ove kompleksnosti, pitanje je u kojoj smo mjeri svjesni što stvarno činimo kad sudjelujemo na društvenim mrežama – čemu se izlažemo i kakve informacije dajemo.

U knjizi Rat lajkova: kada društvene mreže postanu oružje P. W. Singer i E. T. Brooking ističu da su društvene mreže nevjerojatno moćne, a lako pristupačne i prilagodljive. Na njima se odvija borba za našu budućnost, a jedina moć koju korisnik ima jest moć odabira: „Ne odlučujemo samo koju ćemo ulogu utjeloviti, mi utječemo i na ono što drugi znaju i čine, a time oblikujemo ishod svih tih bitki. U ovom novom svijetu isti se zakon primjenjuje na svakoga od nas: Ono si što dijeliš. A svojim izborom dijeliš svoju bit.” Drugim riječima, znamo li uistinu koliko nas koštaju društvene mreže?

Prelistaj novi broj revije Svjetlo riječi

Pretplati se na reviju Svjetlo riječi i izaberi digitalno i/ili tiskano izdanje