Početna stranica » Fojnička misnica i kralj Matijaš

Fojnička misnica i kralj Matijaš

5 min

Kad bi tko tragao za nekim vrijednim predmetom iz vremena renesanse, teško da bi i u snu pomislio na Bosnu. Bosna je stoljećima bila pod osmanlijskom vlašću i tokom tih dugih godina katolici nisu mogli izmijeniti ni dasku na krovu bez teških dadžbina. Pa ipak je jedan mađarski rodoljub upravo to učinio.

Kad bi tko tragao za nekim vrijednim predmetom iz vremena renesanse (15-16. st.), teško da bi i u snu pomislio na Bosnu. Bosna je stoljećima bila pod osmanlijskom vlašću i tokom tih dugih godina katolici nisu mogli izmijeniti ni dasku na krovu bez teških dadžbina za dozvolu i bez mita ili korupcije. Pa ipak je jedan mađarski rodoljub upravo to učinio. Bio je to Benjamim Kállay, koji je sedamdesetih godina prošlog stoljeća bio austrougarski konzul u Beogradu. Godine 1874. došao je u Fojnicu i u franjevačkom samostanu razgledao muzejske predmete pa mu je oko napose zapelo za divnu misnicu zlatne boje, na kojoj je – uz ostalo – bio utkan i mađarski državni grb. Njegovim nastojanjem odnesena je ta misnica na izložbu u Mađarsku. Desetak godina kasnije Mađari su upotrijebili svoj upliv kod cara Franje Josipa, koji je otkupio tu misnicu pa je ona prenesena u dvorsku kapelu u Budimu. No prije nego što kažemo što se pronašlo, potrebno je najprije da taj neobični predmet opišemo.

To misno odijelo napravljeno je od brokatnog baršuna a izrađeno je od pozlaćenih srebrenih žica, dijelom u glatkom tkanju, dijelom s petljama; na njemu je utkan i grb u bojama. Kad se gleda s leđa, dugo je 138 cm.

Pri dnu misnice prikazana je raskošna renesansna posuda s hrpom šipkovih jabuka. Iz nje, na jednu i na drugu stranu, izlazi po jedan rog obilja, puni šipkovih jabuka, krušaka i lišnjaka. Na tim rogovima stoje dva prekrasna, vrlo živo prikazana orla, s krilima iznad zdjele. U gornjem dijelu prikazan je gusto spleteni vijenac od plodova i lišća, na četiri mjesta svezan vrpcama, kojima s krajevi s resama dvaput povijaju. S obje strane izlaze iz vijenca još dvije olistale grane s ružama. U sredini vijenca nalazi se kraljevski državni grb Matijaša Korvina, razdijeljen u četiri polja se četiri manja grba živih boja. Lijevo gore nalazi se grb Mađarske, lijevo dolje grb Dalmacije (tri okrunjene lavlje glave na modrom polju), desno gore nadbiskupijski križ s dvije poprečne grede, i desno dolje grb Češke. Na sastavku tih grbova stoji obiteljski grb kralja Matijaša: crni gavran na zlatnom polju, koji ima prsten s dragim kamenom u kljunu; prikazan je lik „gavrana“, jer su se Hunyadijevi latinski nazivali „korvini“, što znači „gavranovi“. Prednja strana misnice daleko je manje zanimljiva; sastavljena od tri komada ali istog tkiva. U sredini se nalazi omanja vaza s plodovima a iznad nje vodoravno položena grana oko koje se ovijaju grančice s lišćem i svjetovima. Ispod nje je prikazana kerubinska glavica s geometrijski ili stiliziranim ukrasima. Pri vrhu i pri dnu šire se na obje strane rog obilja s plodovima.

Odakle potječe to raskošno misno odijelo i zašto su na njemu stavljeni ti grbovi? To je misnica skrojena od zavjese na prijestolju kralja Matije (1458-1490). Da je to tako vidi se iz preostalog dijela te zavjese. Kad su 1887. usporedili Fojničku misnicu s jednom zavjesom u posjedu grofova Erdödy, otkrili su da se ona s njom potpuno poklapa, osim što se na onoj zavjesi nije vidio malo prije opisani državni grb. Znalo se da ta zavjesa potječe s Matijaševa prijestolja a ranije je pripadala kardinalu Bakóczu; ovaj ju je vjerojatno dobio od Matijaševa sina Ivana Korvina i na nju stavio vlastiti grb. Kad su skinuli taj našivak, ukazao se ispod njega kraljevski grb, sasvim isti kao i na misnici.

Gdje je rađena ta divna tkanina? Rađena je u Firenzi, u drugoj polovici 15. stoljeća (iza 1476.), očito po narudžbi samoga kralja Matije, koji je htio da se na tom platnu izveze državni i njegov obiteljski grb i utka na veliki brokat. Nacrt za čitavo tkivo napravio je Antonio Pollaiuolo, veliki talijanski kipar i slikar 15. stoljeća.

Zagonetku predstavlja kako je od kraljevske prijestolne zavjese napravljena misnica i kako je ta misnica došla u Fojnicu? Vjerojatno je sam kardinal Bakócz dao da se napravi od te prekrasne tkanine misnica pa je onda on, ili – što je mnogo vjerojatnije – neki od njegovih nasljednika, poklonio nekom bosanskom biskupu, iza kojega je pripala fojničkom samostanu. Što je i kako je uistinu bilo, toga vjerojatno nikada nećemo saznati. U svakom slučaju bio je to uistinu kneževski dar i zbog svoje ljepote i zbog izuzetne starine. Jer, kralj je Matijaš jedan od najsvjetlijih likova na ugarskom prijestolju, koji se isticao i kao vrlo sposoban vojskovođa, i kao vrlo dobar upravnik, i kao veliki promicatelj umjetnosti. Ne zaboravimo da je na Matijinu dvoru radio i naš kipar iz Trogira Ivan Duknović, koji je – između ostalog – izradio i kipove kralja Matije i žene mu kraljice Beatrice. Matijin je otac proslavljeni János Hunyadi, u pjesmama poznat kao Sibinjanin Janko.

Koliko Mađari cijene ovu misnicu, moglo se vidjeti prilikom izložbe renesansne umjetnosti u Mađarskoj, koju su priredili u dvorcu Schallaburg u Donjoj Austriji 1982. godine. Izložba je bila smještena u 23 dvorane, a kao naslovnu sliku blizu metar visokog plakata i kao naslovnu stranu kataloga, uzeli su upravo Fojničku misnicu. Očigledno su je smatrali jednim od najljepših djela u tom mnoštvu drugih umjetničkih djela, skupljenih iz cijele Mađarske za tu svrhu. Danas se ta misnica nalazi u Mađarskom narodnom muzeju u Budimpešti, inventarski broj 81/197.