To je priča o ljubavi i novcu, okrutnom vlastodršcu i požrtvovnom pravedniku, o očajnoj djevojci i hrabrom mladiću, a još se k tomu u njoj javljaju i demon i anđeo!
Unatoč svemu tome, ili možda baš zbog toga, ta knjiga nije kanonska za Židove i protestante, nego samo za katolike i pravoslavne. Međutim, njezini su ulomci nađeni u Kumranu, i to na aramejskom i hebrejskom, što govori o velikom ugledu i starini te knjige u Izraelu biblijskoga doba.
Ne zna se ni gdje je knjiga napisana, ni kada, ni na kojem jeziku. Tek se pretpostavlja da je nastala u 3. st. pr. Krista i to na grčkom. Crkveni oci i naučitelji, od Jeronima do Tome Akvinskoga, čitali su je kao istinitu povijest, ali mi danas mislimo da je sastavljena za razonodu i pouku.
Protiv požude, za čistoću
Priča prati postariji hebrejski bračni par u Ninivi, Tobiju i Anu, koji ondje živi sa sinom jedincem, nazvanim po ocu. Otac Tobija oslijepio je nesretnim slučajem zbog čega je obitelj zapala u bijedu. U toj se nevolji sjetio kako je u dalekom Ragesu ostavio novac kod poslovnoga suradnika te je naumio po nj poslati sina. No put od Mezopotamije do Perzije obiluje opasnostima i majka Ana nije oduševljena da se riskira život mladoga Tobije. Istovremeno, u Ekbatani blizu Ragesa živi djevojka Sara s neobičnim problemom: demon Asmodej ubija joj muževe prve bračne noći, tako da živi nesretno, kao djevica i udovica istovremeno. Bog šalje anđela Rafaela koji će sve urediti – provest će mladoga Tobiju kroz opasnu pustinju i pomoći mu da nadmudri demona te oženi Saru, ne zaboravivši pritom na novčanu stranu poduhvata.
Knjiga o Tobiji ima mnogo slojeva, a ovom ćemo se prilikom usredotočiti samo na njezin govor o braku, koji je dirljiv i nadahnut. Ponajprije, sveti pisac ističe važnost tjelesne čistoće. Tako Sara može mirne duše u molitvi reći sljedeće: „Gospodine, znaš da sam čista od svake nečistoće s muškarcem. U zemlji u koju smo prognani nisam okaljala ni svoje, ni očevo ime.” Zahtjev čistoće, dakako, vrijedi za oba spola, pa tako Tobija svojega sina upućuje da se „čuva svake požude” i da „ženu najprije odabere iz svojega naroda” – jer će tako najbolje zadržati svoju pobožnost i uspjeti obdržavati Božje zapovijedi.
Strah i kako ga prebroditi
Jedna od tema Knjige o Tobiji je i strah, odnosno njegovo svladavanje. Kada je mladi Tobija čuo od Rafaela da ga kani oženiti za Saru, smrtno se uplašio: „Čuo sam da su je redom udavali za sedmoricu muževa i da su svi pomrli u prvoj bračnoj noći. Zato se bojim: zao duh njoj ne nanosi nikakvo zlo, nego ubija samo onoga tko joj se pokuša približiti.” „Ništa se ne boj, ona je određena za tebe!” odgovorio je Rafael ustrašenom mladoženji. Istovremeno, i mladenku je hrabrila majka: „Budi hrabra, kćeri, i neka ti Gospodar neba udijeli radost nakon svega što si propatila.”
Stupanje u brak doista je traumatično, a Biblija to priznaje. U Knjizi o Tobiji ne precizira se zašto Asmodej spopada mladence, ali iz drugih nekanonskih spisa nastalih u isto vrijeme na Bliskom istoku, može se saznati da je riječ o demonu koji nagoni muževe da ostave svoje supruge i upuste se u preljub s drugim ženama. U narodnoj predaji sačuvanoj na našim prostorima, pak, govori se o strahu muškarca da neće biti sposoban za izvršenje spolnoga čina. U svakom slučaju, i mladenka i mladenac očekuju vjenčanje s radošću, ali i strepnjom, u strahu pred iskušenjima i napastima, a Sveto pismo im poručuje da svoje pouzdanje stave u Boga.
Veselje vjenčanja
Samo vjenčanje i doček mladenke opisani su vrlo lijepo. Saru je njezin otac Raguel pozvao, uzeo za ruku i predao Tobiji uz sljedeće riječi: „Dajem ti je za ženu po zakonu i odredbi Mojsijeve knjige. Uzmi je i sretno odvedi svom ocu. Neka vam nebeski Bog udijeli mir.” Doček mladenaca u Ninivi bio je srdačan, ovo su riječi staroga Tobije: „Dobro došla, kćeri i želim ti svaku sreću! Neka je blagoslovljen Bog koji te je, kćeri, doveo k nama! Neka je blagoslovljen tvoj otac, neka je blagoslovljen moj sin Tobija, a budi blagoslovljena i ti, kćeri! Uđi sretno u svoju kuću, s blagoslovom i radošću!” Iz tih riječi izbija toplina, i svakako su uzor i danas – jer mladenci izlaze iz svojih obitelji, a još nisu osnovali vlastitu te im u tom trenutku svakako treba razumijevanje.
Da ne bude sve o pravilima i obiteljskim obzirima, Knjiga o Tobiji spominje i najvažniji sastojak braka, a to je (…)
Cijeli tekst pročitajte u tiskanom izdanju Svjetla riječi.
Ako još uvijek niste naš preplatnik, pretplatiti se možete ovdje ili nas za više informacija kontaktirajte na 033 726 200 i pretplata@svjetlorijeci.