Početna stranica » Jedno drugome “protuotrov”

Jedno drugome “protuotrov”

222 pregleda

Sada je vrijeme slavlja, vrijeme kada posebno mi, muškarci, malo više zavirimo i u čašicu. Zanimljivo je da se mi, muškarci, više nego žene prepuštamo uživanju u alkoholu, nekako nam je alkohol gotovo prirodan način opuštanja.

Zašto je to tomu tako, postoje najrazličitija mišljenja, ali nekako mi najbolji odgovor na to pitanje daje jedna karmelićanka, Edith Stein, sv. Terezija Benedikta od Križa, u svojim promišljanjima o razlikama između muškarca i žene. Njezina promišljanja u cijelosti potpisujem i želim ih s vama podijeliti.

Edith Stein tvrdi da, prema knjizi Postanka, muškarac i žena imaju trostruku zadaću: spoznavati, uživati u stvorenjima i stvarati-oblikovati. Muškarac se više ostvaruje u prvoj i trećoj zadaći. On izgara za “stvari”, a manje za osobe. Jako dobra misao. Odbojni su mi oni “tetkasti” muškarci, muškarci koji se vrte oko svoje osobe i nisu spremni prijeći na “stvar” i poništiti se za neku viziju, ideju. Jer, pravi muškarac je vitez, onaj koji zbog “stvari”, vizije, ideje, Boga, poništava samoga sebe. On njeguje prema sebi neku vrstu mržnje, živeći u cijelosti za ono što ga nadilazi. Odatle postaje razumljivo zašto su muškarci skloni alkoholu, nije im problem “poništiti se” alkoholom, nestati u “stvari”, pa makar to bio i alkohol. No, vratimo se Stein. Prema Stein, dobra je stvar što muškarac izgara za stvari, ali to može otići u jednostranost. Tada muškarac više ne zna uživati u osobama, u svojoj ženi, djeci, nema ni vremena za osobe, ide mu na živce i žena i njezini “osobni” problemi. Zato se muškarac puno lakše negoli žena pretvara u neljudskoga monstruma. Isto tako, u opasnosti je da si naruši zdravlje, da u posvećenosti “stvari” nerazborito dovede u opasnost i sebe i druge. Zato je dobro, parafrazirajući Stein, da muškarac ima ženu kao “protuotrov” svojoj pogrješno življenoj muškosti. Žena uči muškarca “osobnomu”, uživanju u osobama i njezi za osobe.

Žena pak od triju zadaća najviše ostvaruje drugu, a to je uživati. Ona uživa u stvorenjima, osobama. Njezina je zadaća biti osobna, rađati osobe, njegovati, čuvati i razvijati osobe. Žena je u tom smislu pomoćnica i suputnica drugima, tvrdi naša karmelićanka. Njezina je sreća dijeliti život drugoga, u svemu sudjelovati s drugim, u najvećemu i najmanjemu, u radostima i patnjama, ali i u poslovima i problemima. Ili još ljepše: “Ljubeći predati se i potpuno postati vlasništvom nekoga drugog, a ovoga drugog sasvim posjedovati, jest duboka težnja ženskoga srca.” Ali i žena nije lišena iskvarenosti. Dok se muškarac može pogubiti u “stvarima”, žena se može pogubiti u “pretjeranoj osobnosti”. Sebe i druge može prekomjerno zapošljavati svojom osobom, čas taštinom, čas potrebom za hvalom i priznanjem. Brbljavo se priopćava, indiskretno zadire u tuđe “živote”, ili ništa ne radi te samo uživa u sebi (sindrom ulickane Marije Magdalene), ili previše radi da dokaže sebe (sindrom radine Marte). Žena je također sklona posjedovanju osoba, ali i plašljivom-škrtom zgrtanju svega i svačega. Naposljetku, žena puno lakše, za razliku od muškarca, tvrdi Edith Stein, propada u čisto nagonsko i teži neposlušnosti. Zato je muškarac naravni protuotrov pogrješnoj ženskosti. Žena čini otklon od svoje pretjerane osobnosti tako što postaje suputnica i pomoćnica muškarcu, tako što poslušno sudjeluje u muškarčevim pothvatima, a ne da, kako je to često slučaj, suparnički prkosi muškarcu. Otklon od svoje osobnosti žena čini i kroz posao, radinost, gdje se posvećuje “stvari”, a ne sebi.

Bilo kako bilo, nađoh odgovor na pitanje zašto mi, muškarci, rado uživamo u alkoholu. Eto, usput smo i saznali nešto o ženi i o muškarcu. Zapravo, Edith Stein uči nas, i žene i muškarce, kako postoji i nadnaravan lijek i za jedno i za drugo, a to je molitva i euharistijski život: “Život žene (muškarca) koji božansku ljubav treba imati kao unutrašnju formu, morat će biti euharistijski život. Zaboraviti samu sebe osloboditi se svojih vlastitih želja i zahtjeva, steći srce za sve tuđe nevolje i potrebe – to se postiže samo svakodnevnim povjerljivim ophođenjem sa Spasiteljem u tabernakulu.”