Svaka 25. godina u Crkvi je jubilarna godina i tijekom cijele godine slavit će se Jubilej na različite načine. „Hodočasnici nade”, moto je izabran za Svetu godinu koja nakon strašne pandemije i u jeku novih ratova u Ukrajini i Svetoj zemlji želi potaknuti klimu nade i povjerenja. Nada kao temeljno ljudsko iskustvo može niknuti u duši baš u trenutcima kad joj se nudi beznađe: u bolima, gubitcima, nesrećama i blizini smrti. Jubilej uvelike želi poduprijeti ponovno uspostavljanje klime nade i pouzdanja, kao znak preporoda koji svi osjećamo prijeko potrebnim. Zato je i naslov i tema revije za mjesec siječanj Jubilej 2025.: Godina nade.
Archives
Tema broja za mjesec prosinac jest svetkovina Božića, svetkovina Božjeg utjelovljenja. Želeći spasiti stvorenje čovjeka Bog stvoritelj mu se približio na najprisniji mogući način, očekujući da i ovom zgodom čovjek shvati potrebu međusobnog odnosa u zajedništvu. Zato ga Bog i nije htio tretirati kao bilokakvo stvorenje, nego je s njim htio uspostaviti odnos obiteljskog zajedništva, ljubavi i mira. Čini mi jako važnim govoriti upravo o ovim temama obiteljskog zajedništva, ljubavi i mira, a na poseban način o toliko potrebnom miru u svijetu.
Kraljica Katarina Kotromanić: Neispričana priča
Tema broja za mjesec listopad je lik kraljice Katarine Kotromanić, koju mi franjevci častimo i blaženom, a koja je bila članica Trećeg franjevačkog reda. U mjesecu listopadu je njezin dan sa svečanom proslavom u Kraljevoj Sutjesci. Ove godine obilježavamo 600 godina od njezina rođenja. Želimo govoriti o njezinoj ulozi u društvu kao angažiranoj vjernici i trećoredici, onoj koja je bila bliska običnom narodu, koja je gradila crkve, koja je u izgnanstvu u Rimu snažno i do smrti lobirala za svoju domovinu.
U mjesecu rujnu obilježavamo veliku franjevačku obljetnicu: 800 godina od događaja na La Verni – mjestu gdje se Krist na poseban način očitovao u povijesti preko rana (stigmi) utisnutih u tijelo Franje Asiškog. Asiški je siromah prvi poznati kršćanin u povijesti Crkve koji je obilježen otiscima muke Gospodnje na svom tijelu, te je tako postao alter Christus budući da se prethodno u svome životu totalno suobličio Kristu u duhu. Iako je već ranije bio shrvan mnogim bolestima, nakon dara rana dobio je novu snagu za život, a franjevački red doživio je procvat.
Kao jedan od najosobnijih sakramenata ispovijed može imati uistinu stvarnoga i vidljivoga učinka na život vjernika. Može predstavljati početak ili kraj jednoga procesa koji zahvaća duboko u naše živote i u sebi ima narav obraćenja – stvarne promjene naših života. Ako je riječ o početku, onda ona služi kao važna motivacija za okretanje novoga lista u našim životima. Kao kraj, ona predstavlja neku vrst zaključka i potvrde važnoga egzistencijalnog procesa koji se odvija u našim životima. U svakom slučaju, ispovijed se doživljava pozitivno: kao jedna terapeutska praksa, kao proces iscjeljenja u kojem nas Bog oslobađa od mračnoga zatvora naše prošlosti i omogućuje nadu u jedno bolje i svjetlije sutra.
Sakralni prostor: Crkva kao šator Božji
Iako je Bog čisto duhovno biće, odnos između Boga i čovjeka kao duhovno-tjelesnoga bića odvija se unutar okvira osjetnoga svijeta. Čovjekova duhovnost biva posredovana osjetnim svijetom i izražava se kroz osjetne stvarnosti. U tako određenom kontekstu susreta između nadnaravnog i naravnog, sakralni prostor ima nezamjenljivu ulogu kao mjesto koje treba svojim posebnim karakteristikama stvoriti okruženje koje će omogućiti ovaj susret sa Transcendencijom u ljudskom životu. Upravo time što nas povezuju s Bogom koji je svet, dobivaju ovi prostori svoju dimenziju sakralnosti. Tako i crkva, kao eminentni kršćanski sveti prostor, na različite načine priprema čovjeka za susret s Bogom i posvješćuje ga.
Važnost događaja Duhova za život rane Crkve teško se može precijeniti. Teolozi se slažu da on spada u one ključne momente koji su izgradili temelje na kojima je zasnovana Crkva. Uz ostale važne učinke djelovanja Duha Svetoga, svakako je i onaj koji Isusovim učenicima pomaže da svoju vjeru još dublje razumiju i za nju svjedoče: istinsko razumijevanje vjere povlači za sobom i odgovornost njezinoga daljnjeg prenošenja, poučava nas rana povijest kršćanstva, kako riječima tako i djelima. Svjetlost Duha Svetoga se ne daje samo za privatnu upotrebu: ona je dar koji je vjernik dužan kako posvjedočiti tako i podijeliti s drugima. Iako uvijek važni, čini se da su ovo poslanje Crkve i dužnost svjedočenja – riječima i djelima – posebno aktualni danas.
Sveta Zemlja: Povijest spasenja i židovski narod
Pojmom povijest spasenja izražavamo povijest iskustva Božje prisutnosti i djelovanja u čovjekovoj povijesti. Iako je cjelokupna ljudska povijest prostor Božje prisutnosti i djelovanja, za nas se kršćane fokus te prisutnosti nalazio u povijesti izraelskog naroda. A njezina se punina i vrhunac dogodila u životu Isusa iz Nazareta. U Starom zavjetu izraelski narod doživljava svoju povijest prvotno kao povijest spasenja, tj. kao iskustvo Jahve, Boga Izraelova, koji svoj narod vodi, spašava i oslobađa. Povijest spasenja je istodobno i povijest objave: način na koji se Bog ljudima pokazuje i s njima gradi odnos. Ova je sveta povijest temelj i kršćanske vjere koja u životu Isusa iz Nazareta vidi vrhunac Božje objave i njegova zahvata u ljudskoj povijesti i povijesti spasenja. Povezanost između Starog i Novog zavjeta potvrđuje se i u činjenici da kršćani sebe vide kao Novi Izrael, kao novi Božji narod.
U vremenima različitih odgovora na budućnost, u kojima se ona ponekad stapa sa sadašnjošću, kršćanska nas vjera upućuje na onaj odgovor sadržan u Isusovu uskrsnuću. U njemu se kao putokazu i obećanju vječnosti istina naše budućnosti već objavila u prošlosti: Isusovo je uskrsnuće početak, a vlastiti prijelaz u vječnost Nebeskoga kraljevstva bit će naše osobno ostvarenje u Kristu obećane budućnosti. Isusovo je uskrsnuće budućnost koja se dogodila i koja čeka na nas. Ovo je uskrsno obećanje ona nit koja naš život čini cjelinom i daje mu konačni smisao: u svjetlu njega kritički promatramo sve ponuđene planove koji tkaju čovjekovu sudbinu.