Početna stranica » Pučka (p)raznovjerja

Pučka (p)raznovjerja

465 pregleda

Praznovjerje u svojoj osnovi ima vjerovanje u nadnaravni uzrok događaja, bez dokaza. Riječ je o objašnjavanju situacija na temelju nekih vjerovanja da su međusobno povezani ili pod utjecajem neke nadnaravne sile.

Praznovjerje i za njega vezani rituali bili su i dobrim dijelom još su uvijek dio svakodnevnoga života, kako bi se izbjegle neželjene situacije, nesreće, zaštitilo od djelovanja zlih sila… Bilo da je riječ o horoskopu, crvenom koncu oko ruke, nošenju odjeće naopačke, crnoj mački koja prelazi put ili amajlijama, Crkva praznovjerje ne dopušta i prema njemu se odnosi kao grijehu. Slaba vjera i nepoučenost lako mogu dovesti do skretanja s pravoga puta i robovanju Zloga.

Za gotovo svaki se životni i svakodnevni događaj u pučkom vjerovanju pokušalo pronaći uzrok, predvidjeti ga ili pokušati spriječiti. A osobito su brojna praznovjerja koja se odnose na životnu sreću i nesreću. Tko vidi dimnjačara, treba zavrnuti dugme za sreću. Kada se izjavi nešto dobro, treba triput kucnuti o drvo, da zli duhovi to ne bi poremetili. Sedam godina nesreće čekalo bi osobu koja razbije ogledalo. Često se govorilo da se ne valja navečer puno smijati, jer bi se ujutro moglo plakati. Ako bi zaigralo lijevo oko, smatralo se da će se čuti loša vijest, a nije se smatralo opasnim igranje desnoga oka. Slično ovom, ako zvoni u desnom uhu, čut će se dobar glas, a u lijevom ružan.

Ovaj članak izvadak je iz knjige “Tragom narodne baštine” autorice Ane Papić. Knjiga je objavljena u nakladi Franjevačkoga medijskog centra “Svjetlo riječi” i dostupna je u prodaji. Za više informacija posjetite ovu poveznicu. Knjigu naručite pozivom na broj telefona 033-726-200 svakim radnim danom od 8:00 do 16:00 sati.

Pronalazak djeteline s četiri lista znači sreću. Bubamara, kad sleti na ruku, nagoviješta dane sreće. Govoreći bubamari: Frrr(ni), baka, kaži, ne laži di ću se udat’? djevojke su vjerovale da će se udati u mjesto koje se nalazi u smjeru u kojemu je bubamara odletjela. Neudana djevojka koja u svadbi uhvati mladin buket će se, prema pučkom vjerovanju, prva udati. Ako bi netko sjeo za kut stola, govorilo bi se da može ostati udovac ili udovica, odnosno ukoliko je nevjenčan, da se neće nikad vjenčati. Za svatove se govorilo da ne valja da se vraćaju istim putem kojim su došli do djevojačke kuće.

Životinje kao glasnici

Objašnjenja brojnim pojavama bila su i ponašanja životinja. Nije bilo poželjno da ovca bude predvodnica stada, jer se govorilo: Teško kući gdje je ovca zvonarica i žena gospodarica. Kad bi se ptice i blago uznemirili, govorilo se da će biti kiše. I ako blago neće kući s ispaše, govorilo se da će nevrijeme, jer životinje osjećaju da zbog nevremena neće ponovno moći u pašu. Ako se žabe navečer glasno čuju, također se govorilo da će biti kiše. Slično se vjerovalo i kad mravi iziđu iz mravinjaka, pčele iz košnice ili pak kad lastavice lete nisko. Isto tako kad pas jede travu. Od božićne pečenke, veselice, božićarke ostavljala bi se plećka, pomoću koje se onda gatalo o obiteljskim događajima, o tomu kako će roditi ljetina i dr.

O tomu kako čovjek može opažati i predviđati, ali da je Bog taj koji upravlja svime i ima završnu riječ, najbolje govori sljedeća anegdota kad su Bog i sveti Petar hodali u vrijeme velike suše i pitali kakvo će biti vrijeme. Neki su govorili da će biti kiše jer gljive rastu po gnojivu, drugi jer guske gacaju. Potom upita sveti Petar Boga hoće li im dati kišu, a Bog odgovori: Ovima prvima neka daju gljive, a drugima guska. (Pučko vremenoslovlje).

Grlica koja kruži nebom najavljivala je smrt. Sreću bi donosili tuđa mačka ili pas kad priđu kući, a kad mačka leži kod bolesnika, to je znak da će ozdraviti. Ako se mačka umiva, znak je da dolaze gosti. Lošim predznacima smatralo se javljanje sove blizu kuće ili nadlijetanje gavranova. Vjerovalo se da ne valja ubiti pauka, pčelu ili guštera. Govorilo se: Tko ubije guštera, umr’t će mu mater. Ako kokoš propjeva kao pijetao, odmah bi je se zaklalo, smatrajući da nosi nesreću.

Snovi i proricanja

Nije neuobičajeno bilo tumačiti i snove. Sanjanje mutne vode značilo bi bolest, a bistre zdravlje. Novac je značio trač, zmija bolest, ovce brigu, blato novac. Ako se sanja da se njiva ore, govorilo se da će netko umrijeti, a ako se sanja da je netko umro, produžio bi mu se život. Ako se nespretno prolije kava ili voda, a u kući je trudnica, govorilo se da će se roditi muško.

Ako svrbe tabani, govorilo se da će se uskoro na put. Smatralo se da posao ne valja počinjati petkom, prema izrazu: Petak – loš početak. Ukoliko nekome ispadne zalogaj iz usta, kaže se da ga netko gladan gleda. Ječmenac na oku posljedica je neposlušnosti prema trudnoj ženi. Ako nekoga svrbi lijevi dlan, dobit će novac, a ako je u pitanju desni, dat će novac.

Nije dobro bilo ljuljati praznu kolijevku kako se djetetu ne bi dogodilo nešto loše. U slučaju da dijete muca, govorilo se da prosjaku treba ukrasti komadić kruha i dati djetetu da pojede, pa će onda ono prestati mucati, a ako ne govori nikako, da će tad progovoriti.

Kršćani bi trebali odbaciti neutemeljena uvjerenja koja vode k praznovjerju. Proricanja su posljedica neznanja i straha, pri čemu vjernik mora biti oprezan jer su proricanja, kako pučka, tako i astrološka, neuspjeli pokušaji objašnjenja pitanja ljudske egzistencije i svakodnevnih događaja, do kojih je dovela slabost i strah od nesigurnosti koja je grijeh, jer je u suprotnosti s vjerovanjem u Božje milosrđe.