Objavljeno:
22. 06. 2021. 08:45
Danijel Stanić

Franjevci kapucini iz maloga mjesta San Giovanni Rotondo u južnoj talijanskoj provinciji Apuliji krajem prošloga milenija suočili su se s gradnjom nove crkve. Naime, postojeća zavjetna crkva Gospe od Milosti i pripadajući samostan bili su mjesto boravka oca Pija od Pietrelcine (do smrti 1968.), uz sv. Franju i sv. Antu jednoga od najpopularnijih svetaca Italije. A kako se uoči njegova proglašenja blaženim 1999., i svetim 2002. godine, još veći broj vjernika slijevao u ovo malo mjesto, bilo je potrebno prikladno proširiti i urediti svetište. Taj zadatak povjeren je tada uglednom talijanskom arhitektu Renzu Pianu. Izgradnja nove bazilike započela je 1995. godine, a dovršena 10-ak godina poslije. Posvećena je svecu čijemu se zagovoru pripisuju brojna ozdravljenja, koji je na svom tijelu imao Kristove rane stigme, moć bilokacije i prorokovanja – velikom ispovjedniku ocu Piju kojega se Crkva sjeća svakoga 23. rujna.

Glavni ulaz u crkvu predstavlja brončani portal umjetnički uređen motivima praoca Abrahama i Dobroga Pastira iz Isusove parabole. Izvire iz pročelja koje nalikuje brončanim ljestvama koje vode uvis. Lijevo od portala uređen je zdenac poput krstionice, s osam kutova, simbol osmoga dana Uskrsa.

Unutrašnjost jedne od najvećih crkava u Italiji nadsvođuje plitka kupola koju podržava 21 armirani kameni luk, širine i do 50 metara, čime se ubrajaju u skupinu najširih lukova ikad načnjenih u kamenu. Na taj način građevni element od kojega su ranije građene romaničke, potom gotičke i brojne druge crkve, dobio je dah modernizma. Svi lukovi završavaju (ili izviru) u prostoru prezbiterija, iza glavnoga oltara, poput skladnoga buketa. U prezbiteriju je oltar i viseći križ u bronci načinio talijanski kipar Arnoldo Pomodoro. Križ je danas uklonjen i zamijenjen tradicionalnim raspelom. Pripadajući ambon izradio je pak kipar Giuliano Vangi, s temom uskrsnuća, odnosno susreta Marije Magdalene i uskrsloga Isusa Krista. Veliku prozorsku površinu u pozadini prezbiterija poput vitraja prekrivaju elementi jedinstvenoga platna Otkrivenje američkoga slikara Roberta Rauschenberga, dok se lijevo od prezbiterija nalaze monumentalne orgulje obiteljske tvrtke Pinchi s ukupno 5814 cijevi. Velik broj umjetničkih djela zaokružuje slovenski ikonopisac isusovac Marko Ivan Rupnik kojemu je bilo povjereno umjetničko uređenje kripte u kojoj se danas čuva tijelo Padra Pija.

U prostoru iza crkve uređen je veliki trg koji resi križ visok 40 metara, a pokraj njega je, umjesto na uobičajenom tornju, vodoravno nanizano osam crkvenih zvona pod otvorenim nebom. Vanjski oltar mozaicima je također ukrasio Rupnik: ondje su ikone Blažene Djevice Marije i sv. Pija, zatim raspelo i oltar s motivom Isusa Krista u slici pelikana.

Danas ovo mjesto još uvijek kao da odiše duhom velikoga mistika i pokornika oca Pija. Jer i dalje ondje Bog oprašta svojoj djeci, po rukama svećenika. I dalje je ovo mjesto za susret Boga s čovjekom. I dalje je ovo Njegova ispovjedaonica.

Izvor:
Svjetlo riječi