Objavljeno:
14. 06. 2020. 15:15
Piše: Valentina Vitković

Na poluotoku Pelješcu se u vrijeme poklada u Putnikovićima izvodi mačevni ples – kolo bijelih maškara ili bal u maškare. Ples izvodi muška maskirana skupina tzv. bijele maškare, pleše se u obliku kontradance, odnosno, u dva nasuprotna reda. Polovica bijelih maškara glumi ženske, a druga polovica muške uloge u pokladnoj svadbenoj povorci i plesu. Mačeve nose samo oni koji izvode muške uloge. Prema koreografskom obliku i podjeli uloga izvođača taj ples pripada skupini tzv. svadbenih mačevnih plesova. Izvodi se uz instrumentalnu pratnju mješnica. Samom plesu na guvnu prethodi predstavljanje mladoženje i mlade.

Običaj se zasniva na legendi, koja potječe iz doba vojnih pohoda na ovim područjima (spominjala se turska vojska, no ta činjenica nije potvrđena). Ovim prostorima su prolazile brojne vojske te su mnogi Pelješčani bili zarobljeni i odvedeni. Među njima je bio i mladić iz Putnikovića, koji je bio prislijen ostaviti svoju zaručnicu. Na rastanku je od djevojke tražio zakletvu na vjernost, što je ona i učinila. Prolazili su dani, a djevojka nije znala ništa o svom mladiću. Obilazili su je mnogi prosci, no ona ih je odbijala čekajući svog zaručnika. Nakon dugo vremena mladić je pobjegao iz zarobljeništva i pronašao put do Putnikovića; bilo je vrijeme karnevala ili poklada. S maskom na licu došao je u dom svoje zaručnice da se uvjeri u njenu vjernost, te, uvjerivši se u to, okupio svatove i odredio dan vjenčanja. Na dan vjenčanja okupilo se maskirano društvo sa sabljama i došlo po djevojku.

Povorka bijelih maškara u parovima dolazi na guvno. U paru idu muška maškara s mačem i ženska maškara. Djevojke odjevene u narodne nošnje, slijede iza njih, također u parovima te se smještaju najčešće izvan guvna u polukrug. Redar, uloga u muškim maškarama s crvenom trakom uzduž nogavice, jednim stupanjem noge daje znak da su svi na mjestu te se parovi razdvajaju (ženske maškare odvajaju ruke od muških maškara). Drugim stupanjem noge muške i ženske maškare se okreću jedni prema drugima, tako da formiraju dva nasuprotna reda i okrenuti su licem u lice, svatko prema svom paru. Redar treći put stupne nogom na što muške maškare izvlače mačeve te ih naslanjaju na rame. Redar četvrti put stupne nogom na što se i muške i ženske maškare četiri koraka odmaknu unazad. Slijedi predstavljanje mladoženje i mlade. Redar odlazi do mlade (ženska maškara u ružičastoj košulji, okićena zlatnim nakitom), nakloni joj se, uzme ju „pod ruku“ i odvede do stolice na koju ona sjeda. Redar joj se nakloni pa odlazi do mladoženje (muška maškara s bogato izrađenom maramom vezanom preko ramena). Mladoženju također vodeći „pod ruku“ dovodi do stolice smještene uz mladu, na koju mladoženja nakon obostranog naklon, sjeda. Zatim redar provjerava svoje plesače tako da odlazi od jednog do drugog susrećujući se s njima licem u lice te ih provjerava jesu li jednako udaljeni jedni od drugih. Prvo počinje od muških maškara. Kad su obje vrste (i muške i ženske maškare) postavljene kako treba, zamahuje mačem te odlazi prema mladoženji. Mladoženja ustaje pa s redarom izvija mač u zraku. Redar odlazi na svoje mjesto, a mladoženja još jednom provjerava maškare. Nakon provjere, mladoženja odlazi do mlade, naklanja se te je pod ruku vodi do njezina mjesta u ženskim maškarama i uz naklon se vraća na svoje mjesto. Muške maškare sada drže mačeve u zraku, a svirač jednim stupanjem noge daje znak za početak plesa.

Ples se izvodi tako da dvije nasuprotne linije maškara (muška i ženska) plešu jedni prema drugima, zatim mijenjaju strane i smjer kretanja. Jači udarci nogom muških maškara znače kraj plesa. Na kraju plesa maškare se nalaze kao na početku, u dva nasuprotna reda okrenuti licem u lice. Redar daje znak stupanjem noge da se maškare odvoje krećući se 4 koraka unazad. Maškare skidaju bijele maske, spremaju je u šešir ili zatiču za pas i počinje ples s djevojkama – polka. Prvi po djevojku odlaze mladoženja i mlada, zatim ostale maškare. Parovi plešu sve dok mladoženja ne vikne komandu „U kraj!“. Tada se parovi slažu u kolo. Najprije se smješta barjaktar sa svojom djevojkom, a s njegove desne strane u kolu dolazi par koji čine njegova ženska maškara s djevojkom i tako redom sve maškare s djevojkama dok se ne formira kolo koje izgleda: muška maškara + djevojka – ženska maškara + djevojka – muška maškara + djevojka itd. Mladoženja brine da su svi na svojim pozicijama, on vodi računa o kolu. Potom daje komandu „Jedna naprijed!“. Tada djevojke napuštaju svog plesača te odlaze do slijedećeg. Komanda „Jedna naprijed!“ se ponavlja tri do četiri puta. Potom mladoženja povikne komandu „Svaka svome!“, na što djevojke napuštaju svog trenutnog partnera te, krećući se u krugu korakom polke, vraćaju se svom prvom plesnom partneru. Mladoženja zatim daje komandu „U dvoje!“ na što se muški i ženski par bijelih maškara približavaju, pri čemu je muška maškara s djevojkom na rubu kola, a ženska maškara unutar kola, ali su blizu. Slijedi komanda „Promijeni!“ koja se ponavlja četiri puta. Djevojke u parovima zamijene partnere tako da se djevojka muške maškare zavrti i odlazi ženskoj maškari. Potom ženska maškara s djevojkom plešući odlazi na mjesto muške maškare na rub kola, a muška maškara odlazi unutar kola. Nakon četvrte komande „Promijeni!“ djevojke plešu opet sa svojim prvim plesnim partnerima, a parovi oblikuju kolo. Posljednja komanda je „Šetnja!“ prilikom čega plesanje polke prestaje, plesač vodi pod ruku svoju plesačicu, barjaktar uzima barjak kod domaćina te u koloni izlaze sa guvna. Slijedi čašćenje za stolom punim hrane i pića te druženje s domaćinima sela. Nakon toga se zahvaljuju domaćinima na gostoprimstvu i čašćenju te povorka bijelih maškara odlazi u iduće selo.

Izvor:
Svjetlo riječi