Početna stranica » Likovni prikaz Crkve i Sinagoge

Likovni prikaz Crkve i Sinagoge

185 pregleda

Ecclesia i Sinagoga (na hrvatskom Crkva i Sinagoga) predstavljaju dvostruki kip koji predstavlja uosobljenu zajednicu Kristovih vjernika i židovsku zajednicu vjernika. Ovaj je dvostruki prikaz bio vrlo omiljen u srednjovjekovnoj umjetnosti i može se pronaći u brojnim katedralama koje potječu iz srednjega vijeka. Vjerojatno najpoznatiji prikaz ovih dviju dama nastao je na južnom portalu katedrale Notre Dame u Strasbourgu, u Francuskoj. U romaničkoj umjetnosti vrlo često stoje s dviju strana oko Raspetoga Isusa ili u drugom umjetničkom kontekstu. Ponekad su prikazane uz Jišajevo stablo ili uz prizor Kristova rođenja.

Dvije ženske figure uglavnom su mlade i privlačne: Ecclesia je uglavnom okrunjena, u rukama drži kalež, simbol euharistije i križ, snažna pogleda usmjerena naprijed; s druge strane Sinagoga se prikazuje povezanih očiju, pomalo malaksala, a u rukama nosi slomljeno koplje i ploče Saveza ili svitke Petoknjižja. Ponekad se uz Sinagogu prikazuju i ovca ili jarac koji simboliziraju starozavjetne žrtve, dok je kontrastno Ecclesia držala kalež.

Ponekad se u kršćanskoj umjetnosti Ecclesiju može vidjeti i samu, bez Sinagoge, ali je u tom slučaju umjetnički prikaz nešto stariji. Ipak, mnogo se češće može vidjeti obje u zajedništvu. Prvi prikaz ovih dviju figura bila minijatura iz Drogova sakramentara iz 830. godine. Ondje je predstavnik židovstva bio sijedi starac koji sjedi. Nešto kasnije, umjesto sijedoga starca došla je mlada djevojka Sinagoga, primjerice u karolinškim reljefima od bjelokosti, ukrasima naslovnih stranica knjiga iz 870. godine. U 11. stoljeću kao da se gube ovakvi prikazi, ali su u 12. stoljeću oni ponovno uvedeni u religijsku umjetnost. Većina dvostrukih likova koje smo ovdje opisali – primjerice na vitrajima, kao kipovi ili ilustracije u knjigama – potječe iz 13. stoljeća, nakon čega malo-pomalo nestaju iz povijesti umjetnosti.

Najpoznatiji primjer iz novije povijesti umjetnosti jest kip Ecclesia i Sinagoga u naše vrijeme, izložen na kampusu Sveučilišta sv. Josipa u američkom gradu Philadelphiji. Njega je 2015. godine prilikom apostolskoga pohoda SAD-u posvetio papa Franjo. Dvije osobe ovoga kipa zauzele su relativno neobičan stav iz kojega se može simbolički iščitati prijateljski odnos: kao da uče nešto jedna od druge.