Djevojka od milijun dolara, sportska drama američkoga glumca i redatelja Clinta Eastwooda iz 2004., ima veoma dubok odnos prema vjeri – iako ga je, vjerojatno, masovna publika pogrešno shvatila. Riječ je filmu koji se reklamirao kao ženski Rocky, to jest prikaz puta do slave mlade boksačice, no njegov tragičan kraj izazvao je kontroverze. Eastwood glumi ostarjeloga boksačkog trenera koji nije uspio ni u karijeri ni u obitelji – živi sam, a jedina kći ne odgovara mu na pisma. Iskupljenje nalazi u treniranju Maggie Fitzgerald, koju glumi Hilary Swank, amaterke što želi postati profesionalka. I njoj je boks iskupljenje, bijeg od lošega posla i još gore obitelji. I on je dovede na vrh, no tada se u ringu ozlijedila nesretnim slučajem i ostala paralizirana. Film je osvojio četiri Oscara, ali njegov kraj je doživio osude: trener na koncu eutanazira injekcijom nesretnu djevojku; kao da su oboje izgubili volju za borbu. Gdje je tu vjera? U naoko suvišnim, a vrlo kratkim epizodama u kojima trener razgovara sa svećenikom. Pošto objavi svećeniku svoju namjeru da usmrti djevojku, on ga je jasno upozorio da to ne smije učiniti jer ako to napravi, potonut će tako duboko da se neće moći vratiti. I zbilja, zadnji kadar Clinta Eastwooda u filmu je kako odlazi u mrak – nedvojbena osuda eutanazije.
Film iskupljenja
Možda da se iskupi, četiri godine kasnije Eastwood je snimio film Gran Torino, s glavnim likom koji nedvojbeno nasljeduje Krista. Eastwood glumi Walta Kowalskog, veterana Korejskoga rata koji je posve propao: supruga mu je umrla, sinovi se od njega otuđili, s unucima nema nikakav odnos – vrlo slično treneru iz Djevojke za milijun dolara. Živi sam sa psom, usamljen i ogorčen, u četvrti koja je također propala – on je zadnji bijelac u predgrađu Detroita iz kojega se iselila nekadašnja radnička srednja klasa i prepustila mjesto useljenicima iz Azije, objektom posvemašnjega prezira Walta Kowalskog. Jedino što još ima jest Fordov automobil – iz tvornice u kojoj je proveo čitav život – Gran Torino iz 1972., objekt žudnje njegove unuke, ali i azijskih bandi: mladoga susjeda koji se zove Thao Wong Lor banda želi vrbovati, ali mora proći inicijaciju – ukrasti Gran Torino.
Kowalski ga, dakako, ulovi, i ne želi ga više vidjeti, ali obitelj od mladoga Thaoa traži da se iskupi zbog krađe – opet se ta riječ pojavljuje. Thao je sažaljenja vrijedan mladić: neobrazovan i smotan, nevješt i nesiguran, čemu doprinosi i to što odrasta u obitelji bez oca. Sadistički i hladni bijeli čovjek bez djece tako je našao dobroćudnoga i dragoga dječaka bez oca, koji je k tome i gotovo upola niži od njega. Kowalski malenom i zbunjenom Thaou zadaje razne jednostavne zadatke, kao što je košenje trave, čupanje panjeva ili popravak oluka, i tako mu gradi samopouzdanje. Među mnogim dirljivim scenama je ona u kojoj Kowalski pusti Hmonga u svoju garažu, prekrcanu uredno složenim alatom; mladić je zadivljen, iako ne zna ni namjenu ni nazive većine tih predmeta. Kowalskom to laska, ali raznježenost skriva osornošću: „Čak i budala poput tebe zna da nisam to skupio preko noći, nego mi je za to trebao cijeli život.” I daje mu dar: kliješta, traku za izoliranje i WD-40, uz napomenu da s te tri stvari može popraviti pola svih kvarova u kući.
Ta su tri dara isto što i ona tri dara koja su mudraci donijeli židovskom kralju u Betlehem: znak njegove budućnosti. U filmu je riječ o simbolu – alati su vještine potrebne da savladavamo životne probleme, da radimo, stvaramo i uređujemo ljudske odnose. Baš te alate Theo nije imao – nije znao pozvati djevojku u kino, nije si znao naći posao, nije se znao suprotstaviti nasilnicima. I u ovom filmu Eastwood uvodi lik svećenika, koji je uporno pohodio Kowalskog nakon pogreba njegove supruge. Njezina zadnja želja bila je da joj se muž ispovijedi, što je ovaj izbjegavao, vrijeđajući i ponižavajući svećenika. No, za razliku od trenera iz Djevojke za milijun dolara, i taj se ponosni čovjek u trenutku, Kowalski, slomio – ali samo u sebi, nikad to ne bi pokazao na van. Ispovijed mu nije trebala da mu oprosti Bog, nego da oprosti sâm sebi; njegovi su grijesi bili beznačajni, ali muke su bile neljudske; grizodušja zbog ubojstava počinjenih u ratu, kao i zbog ledenoga odnosa prema sinovima, nakon ispovijedi nestalo je, davši tom čovjeku lakoću duše.
Toplina i požrtvovnost oca
U potresnom završetku filma Kowalski mora donijeti odluku o tome hoće li silom i ubijanjem osloboditi svoje nove prijatelje, i tako Thaou dati za uzor sebe kao nasilnika, ili će naći novi put, koji mu je do tada bio skriven – put oca puna ljubavi, koji je spreman žrtvovati se za one koje voli. Gran Torino je film o mnogo toga: o grijehu i iskupljenju, o krivnji i oprostu, o odnosima među rasama, pa čak i o tome kako da mladi svećenik razgovara sa starim ljudima. U krizi koja ga je dohvatila na kraju života, suočen sa samoćom i smrću, Kowalski prvi put dopušta da s njega padne ljuštura. Čitavo svoje neuspješno očinstvo stavlja na jednu kartu, da pomogne Thaou, i u nadahnuću pronalazi način: dat će svoj život za njegov – u sebi nalazi toplinu i požrtvovnost, i njima nadoknađuje sve ono što je propustio, pretvarajući se na kraju u lik Krista. Ta su dva filma i slična i različita. Ono što je prigušeno i implicitno u Djevojci za milijun dolara, otvoreno je i eksplicitno u Gran Torinu. Likovi oba filma vrlo su slični. S jedne je strane star, istrošen čovjek, prepun lošega iskustva, koji osjeća da je iznevjerio svoju djecu. S druge su strane mladi ljudi željni vodstva jer su u svojim životima izgubljeni. Mladi ne znaju što tražiti, stari nisu sigurni da im to mogu dati. Cijena uspjeha u oba se slučaja pokazala previše visokom – mlada boksačica platila je zdravljem svoju želju da ostvari američki san, a mladi Azijci bili su izloženi nasilju bandi jer su željeli normalan život. Netko je tu cijenu morao platiti, i zato su oba filma veličanstvena, jer ne skrivaju istinu. U Djevojci za milijun dolara donijeta je pogrešna odluka, i zato je djevojka izgubila život, a trener dušu. U Gran Torinu je Kowalski pobijedio bez nasilja, ali spasio je i svoje prijatelje i svoju dušu. Prvi film zastrašuje, drugi nadahnjuje.