Briga za sve stvoreno

Objavljeno: 08.02.2017. u 09:33Kategorija: Ekologija

Od trenutka stvaranja čovjek upire svoj pogled u nebo, u sunce, mjesec, zvijezde. Divi se planinama, morima i jezerima. Odlazi u prirodu kako bi pronašao mir, kako bi na trenutak zaustavio užurbanost svakodnevnog života, te kako bi se u tišini i samoći susreo sa sobom i s Bogom, stvoriteljem svega stvorenoga.

Piše: Ana Fruk

Već na prvim stranicama Svetoga pisma iščitava se ljubav i briga kojima je Bog stvarao zemlju, čovjekov dom. Tu ljubav i brigu nastavlja iskazivati kroz riječi psalmista koji na više mjesta govori o čudu Božjeg stvaranja. I sam Isus Krist je nastavio upućivati na Stvoritelja uzimajući slike i primjere iz prirode.

No, nije samo Sveto pismo to koje govori o Božjem stvaranju, nego i sama priroda govori o Bogu. I upravo je ta priroda pomogla sv. Franji Asiškom da u njoj osjeti, doživi i opjeva Božje očinstvo nad svim stvorenjima te na neki način uvede pojam sveopćeg bratstva. On je poznat kao istaknuti primjer kršćanske brige za sve stvoreno. Njegovo duboko razumijevanje ljepote i dobrote svega stvorenog ispunjava ga snažnom ljubavlju i zahvalnošću prema Bogu, a to se posebno očituje u njegovoj Pjesmi stvorova u kojoj je opjevao svoj vlastiti odnos prema stvorenome.

Božji trag u prirodi

Franjo se divi suncu, gleda prema zvijezdama, propovijeda pticama, približava se ognju, miluje zemlju. Sve stvoreno je znak Stvoritelja koji svugdje ostavlja svoj božanski otisak. Franjina posvećenost življenju Radosne vijesti, uz ljubav prema svemu stvorenom, dovela je do izuzetne vjerske i ekološke svijesti. Stremio je k pravednim odnosima ne samo između ljudskih bića, već i s drugim stvorenjima i samom zemljom.

Koliko je sv. Franjo utjecao na razvoj katoličke misli prema brizi za okoliš može se vidjeti i u porukama mnogih papa, osobito ovih posljednjih koji se pozivaju na njegov primjer. Tako je sv. Ivan Pavao II. u poruci za Svjetski dan mira 1990. godine dao vrlo snažnu poruku, podsjećajući katolike na njihovu ozbiljnu dužnost da se brinu za sve stvoreno i izražavajući nadu da inspiracija sv. Franje pomogne vjernicima da vječno na životu održe osjećaj bratstva sa svim onim dobrim i divnim stvarima koje je stvorio Svemogući Bog. O odgovornosti Crkve za stvoreno pisao je i Benedikt XVI. u poslanici Caritas in veritate. I papa Franjo jasno vidi moralno propadanje u središtu ekološke krize.

Franjevci i ekologija

Pravilo i Generalne konstitucije Franjevačkoga svjetovnog reda (OFS) također ukazuju na povezanost brige za sve stvoreno s pravednošću i mirom među ljudima, koje spominju spomenuti pape. „Neka poštuju i druga stvorenja, živa i neživa, jer 'nose pečat Svevišnjega', i neka se potrude da od napasti zloporabe stvorenja prijeđu na franjevačko poimanje sveopćega bratstva”, stoji u članku 18 Pravila OFS-a. Upravo to je zalog koji je sv. Franjo ostavio svjetovnim franjevcima u baštinu. Bratstvo i zajedništvo nije ograničio samo na čovjeka, nego je taj pojam proširio na sva stvorenja. U toj ljubavi kojom Bog sve ljubi za Franju stvorenja nisu predmeti, nego njegovi suputnici i suslavitelji Božjih dobročinstava.

(...)


Cijeli tekst iz rubrike Franjevačka obitelj i ekologija pročitajte u tiskanom izdanju Svjetla riječi.

Ako još uvijek niste naš preplatnik, pretplatiti se možete ovdje ili nas za više informacija kontaktirajte na 033 726 200 i pretplata@svjetlorijeci.

Izvor: Svjetlo riječi

Komentari na članak Ukupno ()

NAPOMENA: Svi komentari i postovi su djelo i mišljenje njihovih autora, a ne web portala Svjetlorijeci.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Svjetlorijeci.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja.

Na vrh